Regulamin porządku domowego w S.M. OGNIWO
REGULAMIN
porządku domowego w Spółdzielni Mieszkaniowej „Ogniwo” w Łodzi
tekst ujednolicowny z dnia 26.11.2019 r.
I. Postanowienia ogólne
1. Poniższy regulamin stosuje się w nieruchomościach Spółdzielni Mieszkaniowej „Ogniwo” w Łodzi zwanej dalej Spółdzielnią.
2. Postanowienia regulaminu określają obowiązki Spółdzielni i użytkowników lokali w nieruchomościach Spółdzielni.
3. Postanowienia regulaminu mają na celu ochronę mienia Spółdzielni, utrzymania bezpieczeństwa, higieny i estetyki budynków i ich otoczenia oraz zapewnienia warunków zgodnego współżycia użytkowników lokali.
4. Użytkownik lokalu jest odpowiedzialny w zakresie postanowień regulaminu za wszystkie osoby zamieszkujące w jego lokalu.
5. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
a/ użytkownik lokalu – osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu lub osoba korzystająca z lokalu o nieuregulowanym stanie prawnym,
b/ lokal – lokal, na którym ustanowione jest spółdzielcze prawo do lokalu lub prawo odrębnej własności, a także lokal o nieuregulowanym stanie prawnym lub lokal w najmie,
c/ pomieszczenia ogólnego użytku - pralnie, suszarnie, korytarze w klatkach schodowych, w tym korytarze piwniczne, w budynku,
d/ nieruchomość wspólna (części wspólne w nieruchomości) - grunt oraz wszystkie części budynków lub budynku wraz z urządzeniami, które nie służą wyłącznie użytkownikowi lokalu; zaliczamy do nich w szczególności: fundamenty, mury, konstrukcje, elewacje, stropy, dach, okna w klatkach schodowych i piwnicach, pomieszczenia ogólnego użytku, pomieszczenia techniczne, przewody wentylacyjne i kominowe, drzwi wejściowe do budynku, dźwigi, instalacje centralnego ogrzewania z grzejnikami, instalacje wodno-kanalizacyjne, elektryczne, gazowe a także inne urządzenia i sieci usytuowane w obrębie lub na terenie nieruchomości,
e/ miejsca parkingowe (postojowe) - wydzielona powierzchnia na terenie nieruchomości ogrodzonej przeznaczona na parkowanie pojazdów samochodowych,
f/ osoby zamieszkałe w lokalu - osoby przebywające w danym lokalu przez okres dłuższy
niż 14 dni, bez względu na fakt zameldowania bądź zgłoszenia ich do zamieszkania przez użytkownika lokalu; liczbę osób w lokalu ustala się na podstawie pisemnych oświadczeń użytkowników lokali, złożonych w Spółdzielni lub w uzasadnionych przypadkach, na podstawie danych uzyskanych odpłatnie ze zbiorów meldunkowych z Urzędu Miasta Łodzi bądź na podstawie stanu faktycznego ustalonego przez pracowników Administracji Spółdzielni.
II. Podstawowe obowiązki Spółdzielni wobec użytkowników lokali:
1. Zapewnienie należytego stanu technicznego budynku i jego wyposażenia oraz ogrodzeń, bram wjazdowych i furtek a także utrzymania porządku i czystości w budynkach oraz na przyległych do nich terenach. W przypadku stwierdzenia usterek, awarii niezwłoczne ich usuwanie.
2. Okresowe kontrolowanie urządzeń i instalacji w lokalach, przez upoważnionych pracowników Spółdzielni.
3. Wyposażenie odpowiednich pomieszczeń w zbiorniki do składowania odpadków, sprzęt sanitarny i przeciwpożarowy.
4. Zapewnienie oświetlenia budynków, pomieszczeń ogólnego użytku oraz terenów wokół budynków.
5. Zapewnienie użytkownikom lokali bezpiecznych dojść do budynków (chodników, schodów itp.).
6. Wyznaczenie, w miarę możliwości, miejsc do parkowania samochodów zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
7. Oznakowanie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, budynków i ulic.
8. Przeprowadzanie okresowych przeglądów pomieszczeń ogólnego użytku pod względem przestrzegania przepisów bhp i przeciwpożarowych.
9. Przeprowadzanie deratyzacji prewencyjnej co najmniej dwa razy w roku – w terminach: od 15 do 30 kwietnia oraz od 15 do 30 września a także na każde polecenie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
10. Informowanie użytkowników lokali o terminie planowanej deratyzacji a także zapewnienie odpowiedniego oznakowania miejsc wyłożenia trutek.
11. Zapewnienie drożności dróg ewakuacyjnych.
12. Oznakowanie administracyjnych rozdzielni elektrycznych.
13. Oznakowanie zaworów odcinających piony wodne.
14. Umieszczenie w widocznym miejscu w klatkach schodowych każdego budynku gabloty (tablicy ogłoszeń) z odpowiednimi informacjami, w tym:
a/ numer telefonu służbowego pracowników obsługi budynku,
b/ adres i numer telefonu administracji i służb technicznych dyżurujących w dni wolne od pracy,
c/ adres, godziny pracy i numer telefonów służbowych administracji i Zarządu Spółdzielni,
d/ terminy i miejsca przyjęć przedstawicieli organów Spółdzielni,
e/ numery telefonów służb miejskich,
f/ instrukcje przeciwpożarowa i dróg ewakuacyjnych,
g/ numer telefonu najbliższego komisariatu policji,
h/ bieżące informacje i ogłoszenia.
III. Obowiązki użytkowników lokali i zasady korzystania z nieruchomości wspólnych:
1. W zakresie porządku i czystości:
a/ utrzymywać porządek i czystość w klatkach schodowych, windach, w piwnicach i innych pomieszczeniach ogólnego użytku oraz na terenach przyległych do budynków,
b/ utrzymywać w czystości drzwi wejściowe do lokalu od strony klatki schodowej (korytarza) i usuwać zanieczyszczenia gromadzące się pod wycieraczkami przy drzwiach do lokali,
c/ w przypadku wymiany drzwi wejściowych do lokalu, użytkownik lokalu zobowiązany jest do niezwłocznego przywrócenia ściany i posadzki wokół otworu drzwiowego (od strony klatki schodowej) do stanu sprzed wymiany drzwi , poprzez naprawę tynku i pomalowanie ściany w rodzaju i kolorze, odpowiadającym kolorystyce klatki schodowej oraz naprawę posadzki lub wykładziny.
d/ nie wrzucać do zsypów i instalacji kanalizacyjnej przedmiotów powodujących ich zapychanie,
e/ nie wyrzucać czegokolwiek, w tym popiołu tytoniowego, niedopałków i karmy dla ptaków, przez okna, balkony i tarasy,
f/ nie trzepać z okien, balkonów, tarasów, w klatkach schodowych i innych pomieszczeniach ogólnego użytku,
g/ trzepanie dywanów, chodników itp. może odbywać się jedynie w miejscach na ten cel wyznaczonych w dni powszednie, w godzinach od 8.00 do 22.00,
h/ skreślony
i/ odpady komunalne (śmieci, odpadki ) należy wynosić do pomieszczeń do tego przeznaczonych i wrzucać do odpowiednich worków lub pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych; w wypadku rozsypania bądź zalania czegokolwiek osoba, która to zrobiła, powinna miejsce zabrudzone niezwłocznie posprzątać,
j/ w przypadku wykonywania remontu w lokalu, w tym wymiany okien, użytkownik lokalu winien niezwłocznie wywieźć na własny koszt odpady, gruz i śmieci z remontu (w tym wymontowane okna) oraz oczyścić klatkę schodową, windę i teren wokół budynku; za szkody wyrządzone w mieniu spółdzielczym odpowiedzialność ponosi użytkownik lokalu, w którym wykonywany jest remont,
k/ korzystanie z pralni i suszarni odbywa się zgodnie z zasadami ustalonymi przez administrację osiedla Spółdzielni; po zakończeniu używania pralni i suszarni pomieszczenia te należy uprzątnąć i wywietrzyć,
l/ niedozwolone jest karmienie ptaków na balkonach, tarasach i parapetach okiennych,
m/ zbędne przedmioty o dużych gabarytach (stare meble, sprzęt gospodarstwa domowego, RTV) należy składać w wyznaczonych do tego przez administrację miejscach i w terminach ustalonych do ich wywozu.
11 W zakresie obowiązków użytkowników lokali, do których przynależą balkony i tarasy służące wyłącznie zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych tych użytkowników:
a/ konserwacja, naprawa i wymiana następujących elementów balkonów
i tarasów :
- okładzin posadzkowych, uzupełnień, fug-spoin i uszczelnień
- malowanie wnętrza balkonów i tarasów w kolorze zgodnym z istniejącą
kolorystyką elewacji budynku
- czyszczenie i udrażnianie wpustów, rynien i obróbek odwadniających
bezpośrednio balkony i tarasy
- usuwanie śniegu i lodu z powierzchni balkonów i tarasów w okresie zimowym,
b/ dodatkowe wyposażenie balkonu lub tarasu, ułożenie wykładzin posadzki i ścian, zabudowa , mocowanie jakichkolwiek urządzeń i elementów do powierzchni balkonu, tarasu, barierek i ścian (nie utrudniające odwodnienia, nie uszkadzające elewacji, stropów budynku, nie powodujące zagrożenia dla osób trzecich, nie pogarszające warunków ewakuacji i p.poż.) może być dokonane wyłącznie po uprzednim uzyskaniu zgody Spółdzielni,
c/ umieszczanie wszelkiej roślinności na balkonie lub tarasie jest możliwe jedynie w donicach wyposażonych w podstawki zapobiegające przedostawaniu się wody i zanieczyszczeń na powierzchnię balkonu, tarasu; donice, kwietniki itp. powinny być umieszczane w sposób nie stwarzający zagrożenia dla użytkowników nieruchomości i dla elementów budynku (nadmierne miejscowe obciążenie ), ich waga winna umożliwiać ich swobodne przemieszczanie; podlewanie roślinności w taki sposób, aby nie zalewać elewacji budynku oraz balkonów, okien niższych kondygnacji; chwasty i wszelka inna roślinność na czołach płyt balkonowych, krawędziach zewnętrznych tarasów i obróbkach murarskich i blacharskich powinny być systematycznie usuwane,
d/ zabronione jest:
- używanie agresywnych środków chemicznych mogących uszkodzić elementy balkonu, tarasu lub odwodnienia ich powierzchni
- wykorzystywanie balkonu lub tarasu jako składowiska, magazynu sprzętu itp.
- umieszczanie ciężkich donic, skrzyń z roślinami (krzewy, drzewka ozdobne)
- mocowanie skrzynek na kwiaty od zewnętrznej strony balkonu lub tarasu,
e/ uszkodzenia powstałe z winy użytkownika na balkonie, tarasie oraz będące wynikiem niewłaściwej ich eksploatacji użytkownik usuwa we własnym zakresie; użytkownik balkonu, tarasu pokrywa koszty szkód (strat) jakie poniosła Spółdzielnia lub inni użytkownicy lokali z tytułu niewłaściwego korzystania z balkonu, tarasu,
f/ obowiązkiem użytkowników tarasów i balkonów jest ponadto:
– zapewnienie dostępu dla służb technicznych Spółdzielni do części wspólnych budynku w związku z ich kontrolą, konserwacją, remontem
– usunięcie lub zabezpieczenie na czas remontu wyposażenia tarasu, balkonu typu: rośliny w donicach, meble, sprzęt rekreacyjny, anteny itp.
2. W zakresie bezpieczeństwa mieszkańców i ochrony części wspólnych w nieruchomości:
a/ każda zmiana w układzie funkcjonalnym lokalu może być dokonana przez użytkownika lokalu wyłącznie na podstawie pisemnej zgody zarządu Spółdzielni,
b/ na strychach, w piwnicach, na balkonach (loggiach) i tarasach niedopuszczalne jest przechowywanie materiałów łatwopalnych i innych zagrażających bezpieczeństwu,
c/ niedopuszczalne jest gromadzenie i hodowla dużych roślin, drzew, krzewów (w donicach-gazonach) na tarasach i balkonach oraz wieszanie roślin na elewacji budynku,
d/ na korytarzach i w klatkach schodowych, służących między innymi do ewakuacji ludzi w razie zagrożeń, niedopuszczalne jest umieszczanie przedmiotów łatwopalnych i ograniczających komunikacje, w tym: wszelkiego rodzaju wykładzin posadzkowych, boazerii, obrazów, firan, stojaków, kwietników, kwiatów w donicach, mebli,
e/ zabronione jest używanie otwartego ognia w piwnicach, na balkonach, tarasach, strychach i w kabinie dźwigowej,
e1/ zabronione jest palenie papierosów i innych używek palonych w klatkach schodowych i pozostałych pomieszczeniach wspólnego użytku.
f/ w przypadku stwierdzenia ulatniania się gazu należy natychmiast zamknąć zawór dopływu gazu przy kuchence i piecyku lub kurki przy gazomierzu, po czym niezwłocznie zawiadomić o nieszczelności instalacji gazowej pogotowie gazowe i administrację, a poza godzinami pracy administracji – pogotowie spółdzielcze,
g/ w piwnicach i komórkach lokatorskich zabrania się:
• zastawiania korytarzy piwnicznych wszelkimi przedmiotami,
• przechowywania rzeczy stanowiących pożywkę dla gryzoni,
• przechowywania przedmiotów gnijących i rozkładających się,
• przechowywania przedmiotów i wyrobów łatwopalnych i toksycznych,
• instalowania światła,
• przechowywania urządzeń elektrycznych pod napięciem (lodówki, pralki,
klimatyzatory itp.),
• innego użytkowania komórek niż ich przeznaczenie (np. warsztat, lokal
mieszkalny, lokal sportowo-klubowy itp.)
h/ opuszczając piwnicę należy zgasić światło i zamknąć dokładnie drzwi,
i/ niedopuszczalne jest samowolne instalowanie klimatyzatorów, anten radiowych i telewizyjnych na dachach i elewacjach, jak również wchodzenie na dach budynku,
j/ naprawę i przeróbkę instalacji elektrycznej znajdującej się poza lokalami mogą przeprowadzać jedynie pracownicy Spółdzielni, a w lokalach osoby posiadające uprawnienia do wykonywania tych czynności na zlecenie użytkownika lokalu,
k/ naprawy i przeróbki instalacji gazowej, w tym instalowanie urządzeń gazowych, mogą być przeprowadzone tylko przez pracowników Spółdzielni lub na zlecenie użytkownika lokalu przez osoby mające stosowne uprawnienia,
l/ o poważniejszych uszkodzeniach zauważonych w budynku i jego otoczeniu lub o wadliwym funkcjonowaniu instalacji (przecieki wody, przepalanie się żarówek, uszkodzenie przycisków na klatkach schodowych itp.) użytkownicy lokali powinni niezwłocznie poinformować gospodarza domu lub administrację.
3. W zakresie korzystania z pojazdów samochodowych:
a/ parkowanie samochodów na terenach wewnątrzosiedlowych poza obszarem jezdni jest dozwolone jedynie w miejscach do tego wyznaczonych i oznakowanych przez administrację Spółdzielni zgodnie z przepisami o ruchu drogowym,
b/ zabrania się dokonywania napraw samochodów i motocykli, malowania karoserii, a także mycia pojazdów poza miejscami do tego wyznaczonymi zgodnie z przepisami o ochronie środowiska,
c/ użytkownicy pojazdów obowiązani są do przestrzegania znaków drogowych określających organizację ruchu wewnątrz osiedla.
31 . W zakresie parkowania pojazdów samochodowych na ogrodzonej nieruchomości wspólnej:
a/ uprawnionymi do wjazdu i parkowania są użytkownicy lokalu i osoby zamieszkałe w lokalu,
b/ uprawnieni do parkowania mają obowiązek zgłoszenia do administracji osiedla numerów rejestracyjnych pojazdów samochodowych.
c/ na miejscach parkingowych (postojowych) obowiązują zasady ruchu pojazdów zawarte w ustawie z dnia 20 czerwca1997r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108 poz. 908 z późniejszymi zmianami),
d/ na nieruchomości wspólnej zabronione jest :
· parkowanie lub postój pojazdów w miejscach niedozwolonych, w szczególności na drogach pożarowych, chodnikach i trawnikach oraz przed oknami, wejściami do klatek schodowych i wejściami do pomieszczeń zsypowych,
- zakłócanie ruchu kołowego na miejscach parkingowych (postojowych) poprzez zastawianie lub blokowanie wjazdu oraz zajmowanie dwóch miejsc przez jeden pojazd,
- parkowanie lub postój pojazdów ciężarowych i dostawczych,
- parkowanie lub postój pojazdów niesprawnych technicznie (wraków), przyczep towarowych i kempingowych,
- dokonywanie napraw, tankowanie i mycie pojazdów,
- parkowanie pojazdów z nieszczelnymi układami powodującymi wycieki płynów, olejów, paliw,
- zachowanie lub działanie sprzeczne z zasadami współżycia społecznego lub zakłócające korzystanie z parkingów i miejsc postojowych,
· działanie niezgodne z przepisami p.poż.
e/ w przypadku naruszenia postanowień niniejszego Regulaminu, Spółdzielnia może zastosować środki niezbędne do przywrócenia stanu zgodnego z tym Regulaminem, w tym:
· usunięcie pojazdu z terenu nieruchomości ogrodzonej na koszt właściciela (pokrycie kosztów związanych z usunięciem pojazdu z terenu nieruchomości ogrodzonej oraz zabezpieczeniem i przechowywaniem ),
· wystąpienie z roszczeniami z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości,
f/ użytkownik lokalu ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody spowodowane przez pojazd lub powstałe w związku z korzystaniem z miejsca parkingowego (postojowego), w szczególności z tytułu zanieczyszczenia powierzchni parkingu, drogi dojazdowej, na skutek wycieku płynów z pojazdu (oleje, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy, paliwa itp.),
g/ Spółdzielnia nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku zniszczenia lub uszkodzenia pojazdów znajdujących się na terenie ogrodzonym, miejscach parkingowych (postojowych), z winy innych użytkowników, bądź działania siły wyższej, jak również nie ponosi odpowiedzialności za wyposażenie pojazdów i rzeczy w nich pozostawione.
Wyłącza się odpowiedzialność Spółdzielni z tytułu szkód komunikacyjnych i parkingowych dotyczących pojazdów i osób korzystających z miejsc parkingowych (postojowych).
4. W zakresie opieki nad zwierzętami:
a/ użytkownicy lokali posiadający zwierzęta powinni im zapewnić stałą i odpowiednią opiekę, przestrzegać wymogów sanitarno- porządkowych oraz usuwać zanieczyszczenia po zwierzętach, jak również naprawiać szkody wyrządzone przez zwierzęta w zieleni osiedla,
b/ osoby posiadające psa lub kota podczas wyprowadzania ich z domu obowiązane są do stosowania ogólnie obowiązujących przepisów, a ponadto obowiązane są do zaszczepiania zwierząt przeciw wściekliźnie w ustalonych terminach,
c/ hodowla zwierząt i ptaków w budynkach oraz na terenie osiedli jest zabroniona.
5. Pozostałe przepisy dotyczące współżycia mieszkańców budynku:
a/ lokal mieszkalny powinien być użytkowany na cele mieszkalne; prowadzenie w lokalu działalności gospodarczej, z wykorzystaniem części wspólnych w nieruchomości wymaga zgody Zarządu Spółdzielni,
b/ użytkownicy lokali i osoby przebywające w ich lokalu obowiązani są do zachowywania się w sposób nie zakłócający spokoju innym mieszkańcom,
c/ za szkody wyrządzone przez dzieci wszelką odpowiedzialność prawną i finansową ponoszą ich rodzice i opiekunowie,
d/ w godzinach 2200 – 600 mieszkańców budynków obowiązuje zachowanie ciszy nocnej, a zwłaszcza:
· ściszenie odbiorników radiowych i telewizyjnych,
· zaniechanie głośnej gry na instrumentach, głośnego śpiewania, głośnych rozmów, korzystania z odkurzacza, pralki,
e/ w godzinach 1800 – 800 mieszkańców budynków obowiązuje zakaz wykonywania prac remontowych zakłócających spokój innym mieszkańcom,
f/ w niedziele i dni świąteczne obowiązuje całkowity zakaz wykonywania głośnych prac przez całą dobę,
g/ z pomieszczeń ogólnego użytku, w tym z pralni i suszarni nie wolno korzystać zarobkowo,
h/ uwagi o zdarzeniach zagrażających bezpieczeństwu życia lub zdrowia ludzi albo mieniu znajdującemu się na terenie Spółdzielni, należy zgłaszać do zarządu Spółdzielni lub administracji osiedla,
i/ w wypadku działań mieszkańców lub innych osób znajdujących się na terenie Spółdzielni zagrażających bezpieczeństwu życia lub zdrowia ludzi albo mienia na tym terenie, każdy mieszkaniec lub przedstawiciel Spółdzielni ma prawo i obowiązek zwrócić uwagę na niewłaściwe zachowanie się tych osób i zażądać zaprzestania tych działań.
IV. Postanowienia końcowe
1. Jeżeli użytkownik lokalu i osoby w nim zamieszkałe wykraczają w sposób rażący lub uporczywy przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu, oraz niewłaściwie zachowują się czyniąc korzystanie z innych lokali lub nieruchomości wspólnej uciążliwym, Spółdzielni przysługuje w stosunku do tych osób zastosowanie sankcji przewidzianych ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 119/03, poz. 1116, z późniejszymi zmianami).
2. Jeżeli użytkownik lokalu bądź osoby z nim zamieszkałe nie przestrzegają przepisów niniejszego Regulaminu, Spółdzielni przysługuje w stosunku do tych osób roszczenie o zwrot poniesionych w związku z tym strat, niezależnie od możliwości zastosowania w stosunku do nich sankcji przewidzianych Statutem.
3. W przypadku nieprzestrzegania niniejszego Regulaminu organa Spółdzielni uprawnione są do kierowania odpowiednich wniosków z interwencją lub o ukaranie do właściwych organów (m.in. Policja , Straż Miejska, Nadzór Budowlany).
4. Użytkownik lokalu odpowiada majątkowo za wszelkie szkody wyrządzone innym użytkownikom lokali na skutek zaniedbań własnych i osób wspólnie zamieszkałych oraz najemców ich lokali.
5. Użytkownik lokalu jest zobowiązany do naprawnienia na własny koszt wszelkich szkód powstałych na terenie nieruchomości z jego winy, a w przypadku naprawienia takiej szkody na zlecenie Zarządu Spółdzielni, pokrycia kosztów usunięcia szkody na pierwsze wezwanie.
6. W sytuacji kiedy użytkownik lokalu bądź osoby z nim zamieszkałe bezzasadnie wzywają Pogotowie Mieszkaniowe będą obciążone pełnymi kosztami takiego nieuzasadnionego wezwania.
Regulamin zatwierdzony uchwałą Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Ogniwo” nr 49 z dnia 28 listopada 2017 roku, wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Jednocześnie traci moc Regulamin porządku domowego w Spółdzielni Mieszkaniowej „Ogniwo” w Łodzi” zatwierdzony uchwałą Rady Nadzorczej SM ”Ogniwo” nr 17/2009 z dnia 13.01.2009r. z późniejszymi zmianami.
« poprzednia | następna » |
---|
WSTECZ