Regulmin rozliczania kosztów ciepła w budynkach z lokalami nie posiadającymi podzielników kosztów
REGULAMIN ROZLICZANIA KOSZTÓW CIEPŁA W S.M. „OGNIWO”
W BUDYNKACH Z LOKALAMI NIE POSIADAJĄCYMI PODZIELNIKÓW KOSZTÓW OGRZANIA
MIESZKAŃ I USTALANIA OPŁAT Z TEGO TYTUŁU
Rozdział I. Postanowienia ogólne
1. Poniższy regulamin stosuje się w budynkach Spółdzielni Mieszkaniowej „OGNIWO” w Łodzi zwanej dalej Spółdzielnią.
2. Regulamin opracowano w oparciu o postanowienia zawarte w następujących aktach prawnych:
a - Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych
b - Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne
c - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki
d - Statut obowiązujący w Spółdzielni.
3. Regulamin stanowi podstawę do określenia metody rozliczania kosztów ciepła oraz ustalania opłat za podgrzanie zużytej wody i ogrzanie mieszkań w Spółdzielni.
4. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
a - lokal opomiarowany - lokal, w którym zainstalowane są indywidualne wodomierze,
b - lokal nieopomiarowany - lokal, w którym nie zainstalowano wodomierzy indywidualnych,
c - lokal - lokal, na którym ustanowione jest spółdzielcze prawo do lokalu lub prawo odrębnej własności , a także lokal o nieuregulowanym stanie prawnym lub lokal w najmie; wyróżniamy lokale mieszkalne, użytkowe i pomieszczenia gospodarcze,
d - średniomiesięczne zużycie podgrzanej wody w nieruchomości – średniomiesięczne zużycie podgrzanej wody (m³ ) przypadające na 1 osobę w nieruchomości, liczone jako iloraz ogólnego zużycia podgrzanej wody w danej nieruchomości w danym okresie rozliczeniowym, liczby osób zamieszkałych w tej nieruchomości wg stanu na ostatni dzień okresu rozliczeniowego i liczby miesięcy, których okres rozliczeniowy dotyczy,
e - wodomierze indywidualne - wodomierze zainstalowane na ujęciach wody w lokalach ,
f - dostawca ciepła – przedsiębiorstwo energetyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie obrotu ciepłem, od którego Spółdzielnia, na podstawie umowy, kupuje ciepło,
g - okres rozliczeniowy - okres od 1 stycznia danego roku do 31 grudnia tego roku,
h - użytkownik - osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu lub osoba korzystająca z lokalu o nieuregulowanym stanie prawnym,
i - właściciel wodomierza – osoba fizyczna lub prawna, która zakupiła wodomierz za własne pieniądze,
j - osoby zamieszkałe w lokalu – osoby przebywające w danym lokalu przez okres dłuższy niż 14 dni, bez względu na fakt zameldowania bądź zgłoszenia ich do zamieszkania przez użytkownika lokalu,
k - opłaty - opłaty za podgrzanie wody i ogrzanie lokali uiszczane przez użytkowników w ramach opłat eksploatacyjnych, podlegające rozliczeniu l - wynikowa cena podgrzania 1 m³ wody w nieruchomości – cena ustalona jako iloraz poniesionych kosztów c.w.u. w nieruchomości w danym okresie rozliczeniowym i łącznie zużytej w nieruchomości ilości podgrzanej wody w lokalach opomiarowanych (na podstawie wskazań wodomierzy indywidualnych) oraz lokalach nie opomiarowanych (liczonej jako iloczyn średniomiesięcznego zużycia podgrzanej wody w nieruchomości, liczby osób zamieszkałych w lokalach nie opomiarowanych oraz liczby miesięcy, których okres rozliczeniowy dotyczy, powiększony współczynnikiem 4,60),
ł - powierzchnia użytkowa lokalu – powierzchnia wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania, określona liczbą m²,
m - nieruchomość- podstawowa nieruchomość ewidencyjna obejmująca budynek lub budynki wraz z gruntem przynależnym do tego budynku lub tych budynków, w której ustanawia się odrębną własność lokali,
n - wodomierz główny - wodomierz zainstalowany w budynku na instalacji rozprowadzającej,
o - odczyty wskazań wodomierzy – odczyty dokonywane za pośrednictwem pracowników lub drogą radiową , z zaokrągleniem do pełnych metrów sześciennych, z zastosowaniem reguł matematycznych,
p - firma rozliczeniowa – podmiot prowadzący działalność gospodarczą, któremu Spółdzielnia, na podstawie odrębnej umowy zleciła rozliczanie kosztów ciepła.
Rozdział II. Koszty ciepła
1. Koszty ciepła dostarczonego do budynku na potrzeby ogrzania lokali i podgrzania wody wodociągowej dzielą się na koszty, które Spółdzielnia:
a - ponosi na rzecz dostawcy ciepła,
b - wytwarza w kotłowniach własnych; koszty te dotyczą wyłącznie kosztów ogrzania lokali.
2. Na koszty zakupionego od dostawcy ciepła składają się:
a - koszty stałe (koszty zamówionej mocy cieplnej, stałych usług przesyłowych, opłat abonamentowych oraz innych opłat jednorazowych, np. za uruchomienie węzła),
b - koszty zmienne związane ze zużyciem ciepła (koszty zmiennych usług przesyłowych, koszty ciepła i zużytego nośnika ciepła)
3. Na koszty wytworzonego w kotłowniach własnych ciepła składają się:
a - koszty stałe tj. koszty konserwacji kotłowni (w tym konserwacja kotłów, przeglądy), opłaty abonamentowe, stałe opłaty sieciowe oraz inne opłaty jednorazowe, np. dozór techniczny,
b - koszty zmienne związane ze zużyciem ciepła, w tym koszty paliwa gazowego, opłaty sieciowe zmienne.
4. Zmienne koszty ciepła dzieli się na koszty ogrzania lokali (zwane dalej c.o.) i koszty podgrzania wody (zwane dalej c.w.u.), na podstawie wskazań liczników energii ciepła zlokalizowanych w węzłach cieplnych budynków, z zastrzeżeniem pkt. 5 i 6.
5. W przypadku braku układu pomiarowego pozwalającego w sezonie grzewczym zmierzyć oddzielnie c.o i c.w.u., ilość ciepła, która przypada na podgrzanie wody oblicza się jako iloczyn rzeczywistego zużycia ciepłej wody i ilości ciepła niezbędnej do podgrzania 1 m³ wody zimnej. Przy określaniu ilości ciepła potrzebnej do podgrzania 1 m³ wody zimnej w sezonie grzewczym nie uwzględnia się strat ciepła w instalacjach c.w.u.
6. Ilość ciepła zużytą na potrzeby c.o w przypadku, o którym mowa w pkt. 5, oblicza się jako różnicę całkowitego zużycia ciepła i ilości ciepła zużytej na potrzeby c.w.u. obliczonej według pkt. 5.
7. Koszty ewidencjonowane są odrębnie dla każdej nieruchomości.
8. Jednostką rozliczeniową kosztów:
a - stałych ciepła jest m² powierzchni użytkowej lokalu,
b - zmiennych c.o. jest m² powierzchni użytkowej lokalu,
c - zmiennych c.w.u. jest:
• osoba zamieszkała w przypadku lokali nieopomiarowanych,
• m³ zużytej ciepłej wody w przypadku lokali opomiarowanych ,
d - ciepła na ogrzanie lokali w budynkach zasilanych przez kotłownie własne jest m² powierzchni użytkowej lokali.
9. Rozliczanie kosztów ciepła dostarczonego do budynku na potrzeby ogrzania lokali uwzględnia współczynniki wyrównawcze zużycia ciepła wynikające z położenia lokalu w bryle budynku, w wysokości 1,00.
10. W przypadku kilku nieruchomości obsługiwanych przez jeden węzeł cieplny różnicę między ilością zużytego ciepła wykazaną na liczniku głównym w węźle a sumą ciepła wykazaną na licznikach w poszczególnych nieruchomościach, stanowiących podliczniki licznika głównego, rozlicza się proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych w nieruchomości.
Rozdział III. Opłaty za ogrzanie lokali i podgrzanie wody
1. Opłaty ustala się zaliczkowo na dany okres rozliczeniowy z uwzględnieniem obowiązujących cen zakupu ciepła, wielkości zamówionej mocy cieplnej oraz planowanej ilości ciepła dostarczonego do budynków, odpowiednio za ogrzanie lokali zgodnie z pkt. 4 i za podgrzanie wody zgodnie z pkt. 5.
2. Do ustalenia planowanej ilości ciepła dla ogrzania lokali przyjmuje się za podstawę zużycie ciepła z co najmniej dwóch ostatnich okresów rozliczeniowych.
3. Do ustalenia planowanej ilości ciepła dla podgrzania wody przyjmuje się za podstawę zużycie ciepła z poprzedniego rocznego okresu rozliczeniowego.
4. Opłaty za ogrzanie lokali i koszty stałe ustala się jako iloczyn powierzchni użytkowej lokalu i sumy planowanego jednostkowego kosztu c.o. i planowanego jednostkowego kosztu stałego w danej nieruchomości, w zł/m² powierzchni użytkowej lokalu.
5. Opłaty za c.w.u. ustala się :
a - w lokalach opomiarowanych – jako iloczyn przewidywanego średniomiesięcznego zużycia wody w lokalu i planowanej stawki podgrzania 1 m³ wody w nieruchomości, z zastrzeżeniem pkt.7,
b - w lokalach nieopomiarowanych – jako iloczyn średniomiesięcznego zużycia podgrzanej wody w nieruchomości w poprzednim okresie rozliczeniowym, liczby osób zamieszkałych w lokalu i planowanej stawki podgrzania 1 m³ wody w nieruchomości, powiększony współczynnikiem 4,60.
6. Opłaty za podgrzanie wody w lokalach opomiarowanych wnoszone są od następnego miesiąca po zainstalowaniu i zaplombowaniu wodomierzy w lokalu.
7. Na pisemny wniosek użytkownika lokalu opomiarowanego przewidywane średniomiesięczne zużycie wody w lokalu może być zmienione.
Rozdział IV. Odczyty wskazań wodomierzy
1. Odczyty wskazań wodomierzy indywidualnych dokonywane są raz w roku, na koniec okresu rozliczeniowego, z zastrzeżeniem pkt. 2.
2. Dodatkowe odczyty wskazań wodomierzy indywidualnych mogą być dokonywane w trakcie okresu rozliczeniowego, jeżeli jest to uzasadnione wysokim zużyciem wody zarejestrowanym na wodomierzy głównym, lub zmianą cen.
3. Odczytów, z zastrzeżeniem pkt. 6, dokonują upoważnieni pracownicy Spółdzielni. Poszczególne wartości odczytów pracownik wpisuje czytelnie do karty odczytów a użytkownik potwierdza podpisem. W czasie odczytu należy sprawdzić każdy wodomierz (numer, prawidłowość zamontowania, stan zaplombowania, ewentualne uszkodzenia), występujące nieprawidłowości odnotować w karcie.
4. O terminie odczytów dokonywanych przez pracowników Spółdzielnia powiadamia użytkowników przez ogłoszenia wywieszane na tablicach informacyjnych w klatkach schodowych budynku z wyprzedzeniem 14 dni; nie dotyczy to przypadków, o których mowa w pkt. 2, kiedy to Spółdzielnia nie ma obowiązku powiadamiać użytkowników lokali, a dokonywane odczyty mają charakter kontrolny i o terminie decyduje Administracja osiedla, lub informacja o zmianie cen nie była podana z odpowiednim wyprzedzeniem.
5. W przypadkach szczególnych (np. czasowa nieobecność użytkownika lokalu) użytkownik powinien pisemnie powiadomić Spółdzielnię o wskazaniach wodomierzy. Obowiązek dotyczy wodomierzy nie odczytywanych drogą radiową.
6. Odczytów wskazań wodomierzy elektronicznych dokonuje firma rozliczeniowa drogą radiową bez konieczności wchodzenia do lokali, zastrzeżeniem pkt.7.
7. W przypadkach:
a - wątpliwych firma rozliczeniowa ma prawo sprawdzić i odczytać wodomierz w sposób bezpośredni, w lokalu,
b - wątpliwych odczytów firma rozliczeniowa ma prawo przeprowadzić kontrolę wodomierza i nienaruszalności plomby.
8.Obowiązkiem użytkownioka jest okresowe sprawdzanie prawidłowości działania wodomierzy i niezwłoczne powiadomianie Spółdzielni o stwierdzonej awarii, niesprawności lub uszkodzeniu wodomierza.
Rozdział V. Zasady rozliczania kosztów ogrzania lokali i kosztów stałych
1. Różnica powstała między poniesionymi kosztami c.o. i kosztami stałymi w danym okresie rozliczeniowym, zaewidencjonowanymi w nieruchomości a naliczonymi przychodami z zaliczkowych opłat na ich pokrycie podlega rozliczeniu z użytkownikami lokali w terminie do 31 marca następnego okresu rozliczeniowego.
2. W przypadku, gdy poniesione koszty są niższe od naliczonych zaliczkowych opłat, Spółdzielnia na pisemny wniosek użytkownika zwraca użytkownikowi lokalu nadpłatę, po potrąceniu swoich roszczeń finansowych z tytułu opłat za używanie lokalu.
3. W przypadku, gdy poniesione koszty są wyższe od naliczonych zaliczkowych opłat, użytkownik lokalu jest obowiązany wnieść do Spółdzielni należną dopłatę.
Rozdział VI. Zasady rozliczania kosztów podgrzania wody
1. W nieruchomości, w której występują lokale opomiarowane i nieopomiarowane poniesione koszty c.w.u . w danym okresie rozliczeniowym rozlicza się następująco:
a - na lokale opomiarowane – jako iloczyn faktycznie zużytej ilości wody podgrzanej zarejestrowanej przez wodomierze indywidualne (w m³) i wynikowej ceny za podgrzanie 1 m³ wody w nieruchomości,
b - na lokale nieopomiarowane – jako iloczyn średniomiesięcznego zużycia podgrzanej wody w nieruchomości (w m³ na osobę), liczby osób zamieszkałych w lokalach nieopomiarowanych, wynikowej ceny za podgrzanie 1 m³ wody w nieruchomości i liczby miesięcy , których okres rozliczeniowy dotyczy, powiększony współczynnikiem 4,60.
2. Rozliczenie kosztów c.w.u., z uwzględnieniem zaliczek, o których mowa w rozdziale III. pkt. 5., odbywać się będzie do 31 marca następnego okresu rozliczeniowego.
3. Zapisy z rozdziału V, pkt. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
Rozdział VII. Postanowienia końcowe
1. Za szczelność instalacji wodnej w lokalu od zaworu odcinającego na pionie oraz za prawidłowe działanie wodomierzy, w tym za ich mechaniczne uszkodzenia odpowiedzialny jest użytkownik.
2. Okresową legalizację wodomierzy zapewnia Spółdzielnia. Okresy ważności cechy legalizacyjnej określają odrębne przepisy.
3. W przypadku stwierdzenia niesprawności wodomierza bez winy użytkownika, średnie zużycie wody (w m³) dla tego wodomierza wylicza się na podstawie zużycia z trzech ostatnich okresów rozliczeniowych, powiadamiając o tym użytkownika lokalu.
Okresy ważności cechy legalizacyjnej określają odrębne przepisy.
4. W przypadku:
a - stwierdzenia uszkodzenia lub braku legalizacji choćby jednego wodomierza w lokalu z winy użytkownika,
b - nieudostępnienia lokalu w celu dokonania odczytów wskazań wodomierzy za dany okres rozliczeniowy lub niedostarczenie przez użytkownika, w wyznaczonym terminie, informacji o ich wskazaniach,
c - stwierdzenia nieprawidłowości wskazań choćby jednego wodomierza w lokalu, wynikających z ingerencji użytkownika lokalu w wodomierz lub instalację wodną lub urządzenia na instalacji, użytkownik lokalu wraz z osobami zamieszkującymi, za dany okres rozliczeniowy będą rozliczeni jak osoby zamieszkujące w lokalu nieopomiarowanym, zgodnie z zapisem w rozdziale VI.pkt.1.b.
5. Celem ponownego rozliczania opłat wg wskazań wodomierzy, użytkownik lokalu ma obowiązek udostępnić lokal Spółdzielni celem dokonania odczytu i ustalenia stanu początkowego wodomierzy na pierwszy dzień następnego miesiąca.
6. Odczyty wodomierzy po raz pierwszy zamontowanych w lokalu dokonuje się od 28-go do ostatniego dnia miesiąca.
7. Każda Administracja prowadzi rejestr zamontowanych wodomierzy w poszczególnych lokalach oraz w okresach odczytów wodomierzy przedkłada informacje do działu księgowości odnośnie poboru wody w tych lokalach.
8. Dział księgowości dokonuje rozliczeń zużytej wody w oparciu o dane uzyskane od poszczególnych Administracji.
9. Użytkownik obowiązany jest każdorazowo informować Spółdzielnię, w formie pisemnej, o zmianie liczby osób zamieszkałych w lokalu.
10. W przypadku stwierdzenia niezgodności liczby osób zamieszkujących w lokalu, wskazanych pisemnie przez użytkownika lokalu ze stanem faktycznym, Spółdzielnia ma prawo naliczyć opłaty we właściwej wysokości, za okres do trzech lat wstecz.
11. W przypadku gdy w lokalu nie przebywa żadna osoba, jako podstawę do rozliczeń przyjmuje się jedną osobę w lokalu.
12. W przypadku zmiany użytkownika lokalu w trakcie okresu rozliczeniowego spowodowanej zbyciem lub zamianą lokalu wszelkie skutki rozliczeń przejmuje następca. Należności i zobowiązania wynikające z rozliczenia kosztów podgrzania wody i ogrzania lokalu przechodzą na użytkownika mającego prawo do lokalu w dniu dokonania rozliczenia.
13. W przypadku przekazania lokalu przez dotychczasowego użytkownika do dyspozycji Spółdzielni, odczytu stanu wodomierzy dokonuje pracownik Administracji.
14. Temperaturą obowiązującą w lokalach mieszkalnych jest temperatura 18ºC, mierzona w środku pomieszczenia na wysokości 120 cm od podłogi.
15. W przypadku gdy temperatura wewnętrzna lokalu jest niższa od obowiązującej, a okres niedogrzania trwał co najmniej 2 kolejne dni w okresie grzewczym, przysługuje użytkownikowi lokalu bonifikata opłat za każdy dzień niedogrzania lokalu w wysokości:
a - 1/30 części opłaty miesięcznej za c.o., gdy temperatura lokalu wynosi +15ºC lub mniej
b - 1/60 części opłaty miesięcznej za c.o., gdy temperatura lokalu wynosi poniżej 18ºC ale jest wyższa od 15ºC.
16. Bonifikat, o których mowa w pkt. 15 nie stosuje się w następujących przypadkach :
a - w okresie 3-dniowego rozruchu technologicznego,
b - spadek temperatury czynnika grzewczego jest skutkiem usterki, wynikającej z przyczyn niezależnych od Spółdzielni m.in. awarie urządzeń zapewniających prawidłowe ich funkcjonowanie, bądź nieprawidłowości wynikające po stronie dostawców mediów.
Dodatkowo bonifikata nie przysługuje, gdy niedogrzanie mieszkania wynika z jego niedostatecznego zabezpieczenia przez użytkownika przed wyziębieniem.
17. W przypadku gdy temperatura wody jest niższa od 45ºC w ciągu dwóch kolejnych dni, przysługuje użytkownikowi lokalu bonifikata opłat w wysokości 1/30 części opłaty miesięcznej za c.w.u., licząc za każdy dzień, w którym nastąpiła przerwa w dostawie ciepłej wody lub dostarczono ciepłą wodę o temperaturze niższej niż 45ºC
18. Niedogrzanie lokalu lub brak ciepłej wody użytkownik powinien zgłosić w dniu stwierdzenia lub następnym.
19. Spółdzielnia ma obowiązek sprawdzania reklamacji w dniu zgłoszenia. Sprawdzenie powinno odbyć się w obecności użytkownika lokalu. Nie sprawdzenie reklamacji przez Spółdzielnię w ciągu dwóch dni równoznaczne jest z uznaniem reklamacji.
20. Ewentualne uwagi do rejestrowanych danych (odczytów) przez wodomierze elektroniczne użytkownik może wnieść do firmy rozliczeniowej, za pośrednictwem Spółdzielni. Reklamacja powinna być sporządzona pisemnie.
21.W przypadkach, o których mowa w rozdziale IV pkt 7 firma rozliczeniowa dokonuje kontroli za wiedzą i zgodą Spółdzielni.
w życie z dniem uchwalenia.
Aneks nr 1 z dnia 16.05.2019r.
« poprzednia | następna » |
---|
Poprawiony (wtorek, 01 marca 2022 14:02)
WSTECZ