REGULAMIN
W SPRAWIE PODZIAŁU OBOWIĄZKÓW SPÓŁDZIELNI I UŻYTKOWNIKÓW LOKALI W ZAKRESIE NAPRAW I UTRZYMANIA LOKALI W SPÓLDZIELNI MIESZKANIOWEJ "OGNIWO" W ŁODZI
(tekst jednolity na 24.09.2019 r.)
Postanowienia ogólne
1. Poniższy regulamin stosuje się w budynkach Spółdzielni Mieszkaniowej „OGNIWO" w Łodzi zwanej dalej Spółdzielnią.
2. Regulamin opracowano w oparciu o postanowienia zawarte w następujących aktach prawnych:
a/ Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych,
b/ Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali,
c/ Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego,
d/ Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych,
e/ Statut obowiązujący w Spółdzielni.
3. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
a/ użytkownik - osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu lub osoba korzystająca z lokalu o nieuregulowanym stanie prawnym,
b/ lokal - lokal, na którym ustanowione jest spółdzielcze prawo do lokalu lub prawo odrębnej własności, a także lokal o nieuregulowanym stanie prawnym lub lokal w najmie; wyróżniamy lokale mieszkalne, użytkowe, garaże, pomieszczenia gospodarcze.
2. Regulamin opracowano w oparciu o postanowienia zawarte w następujących aktach prawnych:
a/ Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych,
b/ Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali,
c/ Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego,
d/ Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych,
e/ Statut obowiązujący w Spółdzielni.
3. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
a/ użytkownik - osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu lub osoba korzystająca z lokalu o nieuregulowanym stanie prawnym,
b/ lokal - lokal, na którym ustanowione jest spółdzielcze prawo do lokalu lub prawo odrębnej własności, a także lokal o nieuregulowanym stanie prawnym lub lokal w najmie; wyróżniamy lokale mieszkalne, użytkowe, garaże, pomieszczenia gospodarcze.
I. OBOWIĄZKI SPÓŁDZIELNI W ZAKRESIE EKSPLOATACJI BUDYNKÓW I LOKALI.
1. W ramach pobieranych opłat za używanie lokali Spółdzielnia zobowiązana jest do zapewnienia sprawnego działania istniejących urządzeń technicznych budynku umożliwiających korzystanie z ogrzewania lokalu, ciepłej i zimnej wody, instalacji kanalizacyjnej, instalacji gazowej, oświetlenia, dźwigów osobowych i innych urządzeń należących do wyposażenia lokalu lub budynku.
2. Do obowiązków spółdzielni należy:
1/ utrzymanie w należytym stanie urządzeń budynku służących do wspólnego użytku oraz otoczenia budynku,
2/ dokonywanie napraw i konserwacji budynku , jego pomieszczeń i urządzeń oraz naprawa lub wymiana instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobowiązującym użytkowników lokali, czyli:
a/ instalacji elektrycznej od rozdzielni głównej łącznie z tą rozdzielnią do tablic bezpiecznikowych w lokalu łącznie z tymi tablicami,
b/ całej wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania, łącznie z grzejnikami i zaworami, w tym z wymianą zaworów, kryzowaniem i odpowietrzaniem;
c/ instalacji wodnej (pionów wodnych) w lokalu - do głównych zaworów odcinających, łącznie z tymi zaworami,
d/ pionów instalacji kanalizacyjnej w lokalu - do trójników na pionach, łącznie z trójnikami,
e/ instalacji gazowej wykonanej zgodnie z projektem, do zaworu odcinającego przed odbiornikiem, z wyłączeniem regulacji, naprawy i wymiany bojlera i pieca kuchennego oraz z wyłączeniem instalacji przebudowanej bez zgody Spółdzielni,
f/ ścian i stropów konstrukcyjnych, w tym napraw tynków o pow. powyżej 3 m2,
g/ naprawa stolarki okiennej z zastrzeżeniem pkt. 3,4,5
h/ usuwanie zniszczeń powstałych wewnątrz lokali na skutek nie wykonania napraw należących do obowiązków spółdzielni.
3. Naprawa i wymiana stolarki okiennej finansowana jest w ramach środków funduszu remontowego planowanego na dany rok kalendarzowy.
2. Do obowiązków spółdzielni należy:
1/ utrzymanie w należytym stanie urządzeń budynku służących do wspólnego użytku oraz otoczenia budynku,
2/ dokonywanie napraw i konserwacji budynku , jego pomieszczeń i urządzeń oraz naprawa lub wymiana instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobowiązującym użytkowników lokali, czyli:
a/ instalacji elektrycznej od rozdzielni głównej łącznie z tą rozdzielnią do tablic bezpiecznikowych w lokalu łącznie z tymi tablicami,
b/ całej wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania, łącznie z grzejnikami i zaworami, w tym z wymianą zaworów, kryzowaniem i odpowietrzaniem;
c/ instalacji wodnej (pionów wodnych) w lokalu - do głównych zaworów odcinających, łącznie z tymi zaworami,
d/ pionów instalacji kanalizacyjnej w lokalu - do trójników na pionach, łącznie z trójnikami,
e/ instalacji gazowej wykonanej zgodnie z projektem, do zaworu odcinającego przed odbiornikiem, z wyłączeniem regulacji, naprawy i wymiany bojlera i pieca kuchennego oraz z wyłączeniem instalacji przebudowanej bez zgody Spółdzielni,
f/ ścian i stropów konstrukcyjnych, w tym napraw tynków o pow. powyżej 3 m2,
g/ naprawa stolarki okiennej z zastrzeżeniem pkt. 3,4,5
h/ usuwanie zniszczeń powstałych wewnątrz lokali na skutek nie wykonania napraw należących do obowiązków spółdzielni.
3. Naprawa i wymiana stolarki okiennej finansowana jest w ramach środków funduszu remontowego planowanego na dany rok kalendarzowy.
4. Warunkiem częściowego zwrotu kosztów naprawy lub wymiany wykonanej przez osobę, której przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu lub prawo odrębnej własności lokalu jest zakwalifikowanie okien do naprawy przez komisję powołaną przez Zarząd, na podstawie oceny stanu technicznego wykonania przez użytkowników ich stałej konserwacji (malowanie futryn, uzupełnienie okitowania szyb, konserwacja okuć, zawiasów).
5. Szczegółowe warunki częściowego zwrotu kosztów naprawy lub wymiany stolarki okiennej, o której mowa w ppkt.4, określa załącznik Nr 1 do regulaminu.
5. Szczegółowe warunki częściowego zwrotu kosztów naprawy lub wymiany stolarki okiennej, o której mowa w ppkt.4, określa załącznik Nr 1 do regulaminu.
II OBOWIAZKI UŻYTKOWNIKÓW LOKALI W ZAKRESIE NAPRAW I UTRZYMANIA LOKALI
1. Do obowiązków użytkownika lokalu, należą naprawa i konserwacja oraz wymiana instalacji i elementów wyposażenie technicznego nie wymienione w pkt I.2. , a zwłaszcza naprawa, konserwacja i wymiana :
a/ urządzeń sanitarno-grzewczych,
b/ podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych, ściennych okładzin ceramicznych w lokalach oraz posadzek i zabudów loggi i balkonów,
c/ instalacji wodnej od głównego zaworu odcinającego w lokalu do odbiornika łącznie z odbiornikiem oraz przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych aż do pionów kanalizacyjnych łącznie z końcówką wchodzącą do trójnika, w tym niezwłoczne usuwanie ich niedrożności,
d/ innych elementów wyposażenia lokalu i pomieszczeń przynależnych poprzez: malowanie lub tapetowanie ścian i sufitów, naprawa uszkodzeń tynków ścian i sufitów, zastrzeżeniem pkt. I.2.2/f/, malowanie drzwi i okien od strony wewnętrznej i zewnętrznej, balustrad balkonowych, grzejników, rur i wanien itp.,
e/ naprawa wszelkich uszkodzeń wewnątrz lokali, niezawinionych przez Spółdzielnię.
f/ drzwi wejściowych do lokalu, w tym wymiana zamków i zawiasów,
g/ całej instalacji elektrycznej w lokalu od tablicy bezpiecznikowej do gniazd wtykowych i przełączników, łącznie z tymi gniazdami i przełącznikami oraz instalacji oświetleniowej z osprzętem.
2. Zamiar wykonania niżej wymienionych prac remontowych i adaptacyjnych wymaga zgłoszenia do spółdzielni i uzyskania zgody spółdzielni:
a/ montaż krat i żaluzji zewnętrznych, zabudowa balkonów i loggi,
b/ wymiana okien i drzwi zewnętrznych,
c/ wymiana podłóg i posadzek,
d/ ułożenie ceramicznych wykładzin na ścianach i posadzkach w lokalu, na balkonie i w loggi,
e/ wykonywanie otworów w ścianach, posadzkach i sufitach,
f/ wprowadzenie zmian w układzie funkcjonalnym wewnątrz lokalu poprzez zmianę układu ścian wypełniających,
g/ wymiana instalacji elektrycznej, centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjnej i gazowej,
h/ montaż anten. klimatyzatorów i instalacji na elewacjach budynków i na dachach.
a/ urządzeń sanitarno-grzewczych,
b/ podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych, ściennych okładzin ceramicznych w lokalach oraz posadzek i zabudów loggi i balkonów,
c/ instalacji wodnej od głównego zaworu odcinającego w lokalu do odbiornika łącznie z odbiornikiem oraz przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych aż do pionów kanalizacyjnych łącznie z końcówką wchodzącą do trójnika, w tym niezwłoczne usuwanie ich niedrożności,
d/ innych elementów wyposażenia lokalu i pomieszczeń przynależnych poprzez: malowanie lub tapetowanie ścian i sufitów, naprawa uszkodzeń tynków ścian i sufitów, zastrzeżeniem pkt. I.2.2/f/, malowanie drzwi i okien od strony wewnętrznej i zewnętrznej, balustrad balkonowych, grzejników, rur i wanien itp.,
e/ naprawa wszelkich uszkodzeń wewnątrz lokali, niezawinionych przez Spółdzielnię.
f/ drzwi wejściowych do lokalu, w tym wymiana zamków i zawiasów,
g/ całej instalacji elektrycznej w lokalu od tablicy bezpiecznikowej do gniazd wtykowych i przełączników, łącznie z tymi gniazdami i przełącznikami oraz instalacji oświetleniowej z osprzętem.
2. Zamiar wykonania niżej wymienionych prac remontowych i adaptacyjnych wymaga zgłoszenia do spółdzielni i uzyskania zgody spółdzielni:
a/ montaż krat i żaluzji zewnętrznych, zabudowa balkonów i loggi,
b/ wymiana okien i drzwi zewnętrznych,
c/ wymiana podłóg i posadzek,
d/ ułożenie ceramicznych wykładzin na ścianach i posadzkach w lokalu, na balkonie i w loggi,
e/ wykonywanie otworów w ścianach, posadzkach i sufitach,
f/ wprowadzenie zmian w układzie funkcjonalnym wewnątrz lokalu poprzez zmianę układu ścian wypełniających,
g/ wymiana instalacji elektrycznej, centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjnej i gazowej,
h/ montaż anten. klimatyzatorów i instalacji na elewacjach budynków i na dachach.
3. Koszty (materiałów i robocizny) robót, o których mowa w pkt. II. 1. i II.2. oraz koszty naprawy uszkodzeń wewnątrz lokalu powstałe z winy użytkownika lokalu i uszkodzenia instalacji przerobionej lub wykonanej bez uzgodnienia ze Spółdzielnią obciążają użytkownika lokalu.
31. Prace wymienione w pkt. II.2.f/ nie mogą powodować żadnych roszczeń o zmianę udziału w nieruchomości wspólnej.
Wniosek użytkownika lokalu zainteresowanego tymi pracami powinien zawierać oświadczenie osób, którym przysługuje prawo do lokalu, że prace te nie spowodują roszczeń o zmianę wysokości udziału w nieruchomości wspólnej.
4. Użytkownik lokalu ma obowiązek zgłoszenia awarii lub niesprawności instalacji (np. niesprawnego zaworu odcinającego) służbom technicznym Spółdzielni, ma również obowiązek udostępnić tę instalację do naprawy. W przypadku zabudowanej instalacji użytkownik lokalu ma obowiązek rozebrać zabudowę we własnym zakresie bez prawa roszczeń do Spółdzielni o ponowne zabudowanie instalacji. Zgłoszenia awarii wodno-kanalizacyjnych (zalania) użytkownik lokalu obowiązany jest zgłosić do administracji najpóźniej w dniu następnym.
5. Obowiązuje zakaz podłączania pralek automatycznych do pionów kuchennych użytkowanych lokali z powodu ich technicznego nieprzystosowania. Koszty zalań lokali powstałe w wyniku podłączenia pralek automatycznych do pionów kuchennych obciążają w całości użytkowników, w lokalach których podłączono pralki do tych pionów.
6. Użytkownicy lokali przeprowadzający w lokalach prace remontowe i adaptacyjne są zobowiązani uprzątnąć zanieczyszczenia z klatek schodowych i wind i terenu przed budynkiem a powstałe odpady budowlane i rozbiórkowe (gruz, złom, śmieci, zdemontowane okna, drzwi, urządzenia sanitarne, grzewcze) systematycznie wywozić z terenu nieruchomości na własny koszt. Odpady muszą być gromadzone w workach do tego przystosowanych lub w zamówionym kontenerze.
7. Obowiązki najemców lokali określa umowa najmu oraz Kodeks Cywilny.
31. Prace wymienione w pkt. II.2.f/ nie mogą powodować żadnych roszczeń o zmianę udziału w nieruchomości wspólnej.
Wniosek użytkownika lokalu zainteresowanego tymi pracami powinien zawierać oświadczenie osób, którym przysługuje prawo do lokalu, że prace te nie spowodują roszczeń o zmianę wysokości udziału w nieruchomości wspólnej.
4. Użytkownik lokalu ma obowiązek zgłoszenia awarii lub niesprawności instalacji (np. niesprawnego zaworu odcinającego) służbom technicznym Spółdzielni, ma również obowiązek udostępnić tę instalację do naprawy. W przypadku zabudowanej instalacji użytkownik lokalu ma obowiązek rozebrać zabudowę we własnym zakresie bez prawa roszczeń do Spółdzielni o ponowne zabudowanie instalacji. Zgłoszenia awarii wodno-kanalizacyjnych (zalania) użytkownik lokalu obowiązany jest zgłosić do administracji najpóźniej w dniu następnym.
5. Obowiązuje zakaz podłączania pralek automatycznych do pionów kuchennych użytkowanych lokali z powodu ich technicznego nieprzystosowania. Koszty zalań lokali powstałe w wyniku podłączenia pralek automatycznych do pionów kuchennych obciążają w całości użytkowników, w lokalach których podłączono pralki do tych pionów.
6. Użytkownicy lokali przeprowadzający w lokalach prace remontowe i adaptacyjne są zobowiązani uprzątnąć zanieczyszczenia z klatek schodowych i wind i terenu przed budynkiem a powstałe odpady budowlane i rozbiórkowe (gruz, złom, śmieci, zdemontowane okna, drzwi, urządzenia sanitarne, grzewcze) systematycznie wywozić z terenu nieruchomości na własny koszt. Odpady muszą być gromadzone w workach do tego przystosowanych lub w zamówionym kontenerze.
7. Obowiązki najemców lokali określa umowa najmu oraz Kodeks Cywilny.
Tekst jednolity Regulaminu zatwierdzony został Uchwałą Rady Nadzorczej SM "Ogniwo" nr 37/2019 z dnia 15 października 2019r.
Tekst jednolity Regulaminu uwzględnia zmiany wprowadzone Aneksami :
nr 1 z 25.09.2012r.
nr 2 z 28.01.2014r.
nr 3 z 13.09.2016r.
nr 4 z 24.09.2019r.
Załącznik Nr 1
do Regulaminu w sprawie podziału obowiązków spółdzielni i lokali w zakresie
napraw i utrzymania lokali.
do Regulaminu w sprawie podziału obowiązków spółdzielni i lokali w zakresie
napraw i utrzymania lokali.
I. Warunkiem zakwalifikowania do naprawy stolarki okiennej w lokalu mieszkalnym Spółdzielni jest jej stała konserwacja przez użytkownika lokalu tj.:
b/ uzupełnianie okitowania szyb co roku ( w przypadku stolarki drewnianej),
c/ utrzymywanie w dobrym stanie okuć okiennych.
II. Formy naprawy stolarki okiennej zakwalifikowanej do naprawy.
1. Naprawa przez spółdzielnię:
- w terminie wynikającym z kolejności zgłoszenia przez użytkownika konieczności naprawy stolarki okiennej, w ramach środków finansowych zabezpieczonych w planie odpisów remontowych danego osiedla,
- naprawa lub wymiana stolarki okiennej w trybie awaryjnym w przypadku gdy stan stolarki okiennej bezwzględnie tego wymaga.
2. Naprawa lub wymiana stolarki okiennej przez użytkownika lokalu we własnym zakresie i na własny koszt, z zastrzeżeniem pkt. III.
3. skreślony.
- w terminie wynikającym z kolejności zgłoszenia przez użytkownika konieczności naprawy stolarki okiennej, w ramach środków finansowych zabezpieczonych w planie odpisów remontowych danego osiedla,
- naprawa lub wymiana stolarki okiennej w trybie awaryjnym w przypadku gdy stan stolarki okiennej bezwzględnie tego wymaga.
2. Naprawa lub wymiana stolarki okiennej przez użytkownika lokalu we własnym zakresie i na własny koszt, z zastrzeżeniem pkt. III.
3. skreślony.
III. Warunki częściowego zwrotu kosztów naprawy lub wymiany stolarki okiennej w lokalu wykonanej przez osobę, której przysługuje spóldzielcze prawo do tego lokalu lub prawo odrębnej własności.
1. Co najmniej 5-letni okres posiadania tytułu prawnego do lokalu w dacie kwalifikacji stolarki okiennej do naprawy.
2. Zakwalifikowanie, przez upoważnioną komisję, okien do naprawy i potwierdzenie tego protokółem.
3. Zgłoszenie do administracji faktu naprawy lub wymiany stolarki okiennej.
4. Przedłożenie kopii faktury potwierdzającej przeprowadzenie naprawy lub wymiany zakwalifikowanej do naprawy stolarki okiennej.
5. Potwierdzenie przez administrację osiedla faktu dokonania naprawy lub wymiany zakwalifikowanej do naprawy stolarki okiennej oraz spełnienia warunków określonych w protokole kwalifikującym stolarkę okienną do naprawy.
6. Dodatkowe warunki:
a/ kolejność dofinansowania, w ramach środków finansowych zabezpieczonych w planie remontów danego osiedla, zgodna z kolejnością zakwalifikowania stolarki do naprawy,
b/ brak zaległości w opłatach eksploatacyjnych,
c/ w przypadku sprzedaży lokalu przed otrzymaniem dofinansowania, dofinansowanie staje się nieaktualne.
7. W przypadku uzyskania tytułu prawnego do lokalu nieodpłatnie lub na skutek dziedziczenia, dla oceny spełnienia warunków, o których mowa w pkt. III ppkt.1. przez nowego użytkownika dolicza się czas posiadania tytułu prawnego do lokalu przez poprzednika prawnego.
2. Zakwalifikowanie, przez upoważnioną komisję, okien do naprawy i potwierdzenie tego protokółem.
3. Zgłoszenie do administracji faktu naprawy lub wymiany stolarki okiennej.
4. Przedłożenie kopii faktury potwierdzającej przeprowadzenie naprawy lub wymiany zakwalifikowanej do naprawy stolarki okiennej.
5. Potwierdzenie przez administrację osiedla faktu dokonania naprawy lub wymiany zakwalifikowanej do naprawy stolarki okiennej oraz spełnienia warunków określonych w protokole kwalifikującym stolarkę okienną do naprawy.
6. Dodatkowe warunki:
a/ kolejność dofinansowania, w ramach środków finansowych zabezpieczonych w planie remontów danego osiedla, zgodna z kolejnością zakwalifikowania stolarki do naprawy,
b/ brak zaległości w opłatach eksploatacyjnych,
c/ w przypadku sprzedaży lokalu przed otrzymaniem dofinansowania, dofinansowanie staje się nieaktualne.
7. W przypadku uzyskania tytułu prawnego do lokalu nieodpłatnie lub na skutek dziedziczenia, dla oceny spełnienia warunków, o których mowa w pkt. III ppkt.1. przez nowego użytkownika dolicza się czas posiadania tytułu prawnego do lokalu przez poprzednika prawnego.
« poprzednia | następna » |
---|
Poprawiony (wtorek, 01 marca 2022 13:59)
WSTECZ